
Cambio COSMIC
Cambio COSMIC
Ett samordnat och patientfokuserat journalsystem för regioner
I över 30 år har vi utvecklat system med ambitionen att förbättra möjligheterna för vårdgivare, vårdpersonal och patienter. Ett arbete som vi gör tillsammans med svensk hälso- och sjukvård samtidigt som vi tar fasta på den senaste utvecklingen inom e-hälsa. Det skapar ett journalsystem som är relevant för vården både idag och i framtiden.
Med Cambio COSMIC i regionen får ni en sammanhållen journal för patienten, oavsett organisationstillhörighet. Bokningar, provresultat, läkemedel, behandlingar – alla delar samma bild av patienten. En delad patientjournal möjliggör ökad patientsäkerhet, att vårdpersonalen sparar tid och möten med patienten kan genomföras med högre kvalitet.
Med hjälp av smarta verktyg finns realtidsuppdaterad information från journalen alltid nära till hands.
Användarna får ett tryggt stöd för de arbetsuppgifter och rutiner som ska följas i mötet med patienten.
Systemet är utvecklat i nära samarbete med vårdpersonal. Deras delaktighet har bäddat för att journalsystemet COSMIC kan erbjuda unika funktioner, egenskaper och flöden som stödjer det dagliga arbetet på vårdenheten.
När kraven på nya innovationer ökar från vården är ledordet öppenhet viktigare än någonsin. När ingen enskild leverantör längre kan förse vården med alla lösningar måste de istället skapa ekosystem, där innovationskraften från många aktörer kan utnyttjas.
För Cambio har den här insikten lett till ett ökat fokus på att öppna upp sin plattform de senaste åren.
Alla anställda har egna digitala läsplattor i fickan, uppkopplade och uppdaterade med den senaste journalinformationen om patienten.
Under senare tid har vi kunnat läsa i media om att Cosmic fungerar och ser olika ut i olika regioner. Ibland talas det om ”nya” och ”gamla” Cosmic. Med anledning av detta vill vi klargöra att alla svenska kunder, även om inte alla valt att nyttja alla moduler, i grunden använder samma Cosmic. Det finns inte ett nytt eller gammalt Cosmic. Cosmic vidareutvecklas hela tiden och nyheter släpps därför löpande i versioner. Dessa versioner införs dock inte exakt samtidigt hos våra kunder men oftast har alla kunder uppdaterat till den senaste versionen inom några månader.
Det som skiljer sig mellan olika kunder är hur systemet har utformats (konfigurerats) utifrån kundgruppens eller den specifika regionens behov och beställningar. Det betyder att systemet ser lite olika ut i olika regioner och därmed kan användaren uppleva systemet som sådant som annorlunda i en region jämfört med en annan.
Inför driftsättning av Cosmic, är en central del även att bidra med vår erfarenhet och tydliga rekommendationer kring exempelvis konfigurationsbeställningar när det är aktuellt, dvs hur systemet utformas och skräddarsys för just den kunden. Våra rekommendationer syftar till att säkerställa användbarhet, prestanda, överblickbarhet och ett tydligt gränssnitt för användarna av systemen. Systemen är och ska vara funktionella samt enkla att använda. Dock är det i slutändan respektive kund/region som utifrån sin verksamhet och dess behov har ansvar för och gör avväganden kring hur systemet ska utformas.
Either your browser does not support javascript, or javascript is disabled. This site works best if you enable javascript.