Cambio VIVA är ett kraftfullt verktyg för kommuners dokumentation och ett tryggt kunskaps- och beslutsstöd som underlättar det vardagliga arbetet.
Tydliga processverktyg ger trygghet för vårdtagare och skapar möjlighet för verksamheter att utvecklas. Den digitala och användarvänliga arbetsmiljön i Cambio VIVA stödjer arbetsprocesser och underlättar förändringar i organisationen. Förutom att vara ett kraftfullt verktyg för arbetsflöden så innehåller VIVA ett flertal automatiska processer. Mobilitet och flexibilitet efterfrågas i dag brett bland medarbetare i offentliga organisationer. Cambio VIVA innehåller innovativa funktioner för organisationer som blir allt mer rörliga och där olika verksamheter ska samarbeta.
VIVA följer användarens vardag
Cambio VIVA hjälper användaren att fatta beslut genom flera automatiserade processer. Systemets användarvänliga gränssnitt gör att utredningar, beslut och beställningar är överskådligt organiserade och lätta att hitta. När allt är samlat på ett ställe får personalen en mycket tydligare helhetsbild. Det underlättar arbetet och säkerställer att personalen ser all viktig dokumentation om den enskilda vårdtagaren på ett snabbt och säkert sätt. Allt för att kunna ge bättre vård. Det är också enkelt att utföra detaljerad och effektiv uppföljning genom VIVA:s flexibla statistikstöd.
Ett modulärt verktyg
De olika modulerna i Cambio VIVA kan användas var för sig eller integrerade med varandra. De är anpassade för individ- och familjeomsorg, vård och omsorg samt hälso- och sjukvård. Genom flera olika e-tjänster möjliggörs också en delaktighet från vårdtagare.
Öppen plattform
Cambio VIVA är ett öppet system med en API-plattform som främjar utveckling och innovation av välfärdsteknik och eHälsa. Vi ser Cambio VIVA som ett nav i ett ekosystem för välfärdsteknik där flera aktörer samverkar för att skapa innovation. Vi välkomnar kunder och partners som vill utveckla och testa sina idéer mot Cambios plattform.
Dokumentation inom hälso- och sjukvård samt social dokumentation.
I Cambio Viva HSL kan du som användare själv styra vilka delar och funktioner som ska visas och vad som ska kunna registreras av respektive profession. Du kan enkelt söka efter dokumentation gjord under en viss tidsperiod, med urval utifrån till exempel enhet, avdelning och åtgärdskod. I Viva HSL kan du skapa egna mallar för exempelvis status, planer, bedömningar, avvikelserapporter och delegeringar. Det finns även möjlighet till automatiskt åtgärdsregistrering och journalföring vid signering av dokument, såsom provtagningar, hjälpmedelsförskrivningar och anamnes.
Avvikelserapporter som registreras i Viva HSL skickas till utpekad uppföljningsansvarig och kan även skickas till MAS.
Komplett hantering av ärenden inom individ- och familjomsorg.
Viva HLS kan automatiskt dokumentera fattade beslut, signerade planer och utförda uppföljningar. För att hjälpa handläggaren att föra en korrekt dokumentation så finns det även möjlighet att använda autotexter.
Viva följer verksamhetsprocessen och hanterar beslut, innehåll, beställning, verkställighet, prövning, övervägande, ställningstagande, uppföljning och annan dokumentation. All information sammanställs på insatsen och är anpassad för att stödja nationell statistik.
Systemet erbjuder också en väl utvecklad process för att stödja hanteringen av BBIC-ärenden. Denna process är fullt integrerad i den dagliga handläggningen.
All bokföring i Viva sker automatiskt kopplat till sin process. När Viva ansluts till befintligt banksystem så finns även funktioner för återredovisning för att säkerställa en kvalitetsäkrad redovisning.
Viva ger användaren en tydlig bild över status i ärenden, utredningar och insatser via vyer. För att hjälpa användaren så sammanställer Viva automatiskt en ”att göra”-lista, där till exempel osignerade händelser i systemet visas. Det finns även möjlighet att skapa egna bevakningar.
Hantering av sysselsättningsåtgärder och behandling.
I VIVA UTF kan verksamheten själv styra vad som ska visas i systemet och vad som ska kunna registreras av respektive verksamhet och yrkesroll. Mallar för exempelvis kartläggning, planer, anteckningar och utvärderingar kan skapas efter behov, med en tydlig bild över status i uppdrag och insatser via vyer.
Viva UTF stödjer verksamhetens arbetsprocess från inkommen förfrågan eller beställning till slutlig utvärdering av ett uppdrag. Biståndsbeslut från handläggare hanteras via elektroniska beställningar.
Återrapportering av information från verkställigheten till uppdragsgivaren kan ske per automatik. Inkommande förfrågningar och beslut från andra uppdragsgivare, som till exempel egen begäran från den enskilde eller beslut från försäkringskassan, arbetsförmedlingen eller andra kommuner, hanteras också i systemet. Även här finns möjlighet att sätta upp olika flöden efter den verkställande verksamhetens behov.
Ett antal moduler kan anslutas till Viva UTF, till exempel Viva UTF Delegering där delegeringsbeslut skapas och signeras elektroniskt, Viva UTF Platsbank för de verksamheter som arbetar med arbetsmarknadsfrågor samt Viva Meritförteckning som ger möjlighet att dokumentera respektive deltagares bakgrund, utbildningsnivå och yrkeserfarenheter.
Verksamhetsstöd för äldreomsorg och funktionshinder.
I VIVA ÄO hanteras myndighetsutövning för ärenden gällande äldreomsorg och funktionshinder inom lagutrymmen SoL och LSS. Allt som dokumenteras, utreds, beslutas och beställs är lätt att hitta för handläggaren genom det intuitiva fliksystem.
Använder man Cambios modul för verkställighet, Viva HSL, ihop med Viva ÄO får handläggaren även en tydlig översikt över vilka insatser som är mottagna samt när och var de är verkställda. Viva ÄO är mycket anpassningsbart till kundens organisation samtidigt som det motsvarar Socialstyrelsens krav på dokumentation av myndighetsutövning inom en kommun.
Som första system i Sverige är Viva ÄO även anpassat för att hantera behovsbedömd biståndsbedömning enligt ICF. Man kan naturligtvis välja om man ska använda behovsbedömning enligt ICF från start eller om man aktiverar funktionen vid ett senare tillfälle.