Här finns information om anslutna applikationer

På Cambio innovation är vi stolta över våra framgångsrikasamarbeten med innovatörer. Genom att ansluta sina applikationer till Cambios digitala ekosystem inom vård och omsorg bidrar de till framtidens vårdsystem.

I vårt applikationsgalleri visar vi upp ett urval av de Cambio-certifierade applikationer som antingen redan används eller är redo att tas i bruk.

Kontakta respektive tillverkare för mer information.

Blåappen – Triagering, utredning, behandling och uppföljning

Blåappen stöttar behandlaren och patienten under hela patientresan – från första kontakt, genom utredning och behandling, till mångårig uppföljning. Ett starkt stöd för vårdpersonalen och en enkel app-upplevelse för patienten.

Blåappen tas fram av Stretch Care och används idag av en majoritet av Sveriges regioner och används även i privat vård.

Blåappen samlar hundratals skattningar, dagböcker, planer och behandlingsstöd och låter behandlare och patient arbeta med dessa både på plats och på distans. Att allt finns på samma plats, med stor möjlighet till automatisering, förenklar vardagen för både behandlare och patient.

Blåappen integrerar till Cambio Cosmic och överför resultaten automatiskt till journalen. Genom koppling även till nationella system som SITHS, HSA och 1177 Personuppgiftstjänsten så blir Blåappen en fullt integrerad plattform som både sparar tid för vårdpersonalen och ökar kvaliteten.

I snitt bedömer en användare av Blåappen att de sparar 4,5 timmar i veckan, samtidigt ges höga betyg för både hur enkel Blåappen är att använda och att den bidrar till en högre kvalitet i vården.
Läs mer på StretchCare.se

Aweria Emergency Department – IT-specialistsystem för akutsjukvård

Aweria Emergency Department (ED) är ett IT-specialistsystem, utvecklat specifikt för akutsjukvårdens unika förutsättningar och behov. Aweria ED används primärt av vårdpersonal som jobbar på akuten och är en komplett helhetslösning för översikt, logistik, dokumentation och kommunikation som stödjer akutsjukvårdens processer.

Aweria ED utvecklas av Aweria AB i Göteborg och finns nu tillgängligt för alla regioner som använder Cambio COSMIC som journalsystem.

Aweria ED är ett specialistsystem som gör det möjligt för vårdpersonal att se och dokumentera all relevant information kring de akuta patienterna, i allt ifrån översiktsvyer över en hel regions akutflöden, till detaljerade dashboards för den enskilda patienten. Detta tillhandahålls i användarvänliga applikationer på dator eller mobila enheter, med inbyggda AI-beslutsstöd, påminnelsefunktioner och verktyg för kommunikation.

Aweria ED erbjuder en integration till COSMIC via Cambio Open Services, där patientinformation i journalsystemet finns tillgänglig i Awerias applikationer, och delar av den information som dokumenteras på akuten förs över till COSMIC som journalanteckningar och strukturerade data. Det sparar tid för både vårdpersonalen och patienten, samtidigt som vårdkvalitet och patientsäkerhet ökar.

Aweria ED stödjer akutverksamhetens unika arbetssätt och processer. Awerias kunder uppskattar att lösningen kan bespara ca 31-63 minuters arbetstid per patientbesök, samtidigt som det medför kortare väntetid för patienterna, högkvalitativ vård, ökad patientsäkerhet och personalnöjdhet samt snabb och kostnadseffektiv utveckling av både verksamheten och IT-stöd.
Läs mer på aweria.com

Alfa eCare Clinics Dental (fd. Carita Tandvård)

Är ett journalsystem för tandvården. Systemet innehåller allt som behövs för att stötta tandvårdspersonalen i sitt arbete med sina patienters tandhälsa. Systemet används både i den privata och offentliga sektorn.

Alfa eCare Clinics Dental erbjuder en integration till COSMIC via Cambio Open Services, där patientinformation i COSMIC finns tillgänglig i Clinics – Dental. Via Clinics Context Management säkerställs det att Clinics Dental och COSMIC alltid har en och samma patient i kontext. Den strukturerade journalföringen skapas i Clinics Dental. När sedan journalföringen signeras överförs denna till COSMIC och blir en del av patientens sammanhållna journal. Till behandlarens stöd finns både verksamhetens frasmappar och egna frasmappar per sökord tillgängligt. Remisser som skapas i COSMIC, kopplas till tidbokningen i Clinics Dental.

Alfa eCare Clinics Dental stödjer verksamhetens olika processer samt ett stort stöd till verksamhetens kvalitetsarbete. Clinics Dental är ett kundutvecklat system vilket innebär att användarnas behov och önskemål alltid är prioriterat.
Läs mer på alfaecare.se
prodia logo

Prodia – Snabbtester och Laboratorieanalyser för droger -och narkotikaklassade läkemedel.

Prodia erbjuder ett helhetskoncept med snabbtester, komplett laboratorieservice av urin, saliv, och blod, samt utbildning och kvalificerad support. Med Sveriges mest heltäckande laboratorieanalyser för droger, levererar Prodia idag tjänster till majoriteten av Sveriges regioner och kommuner. Därutöver har Prodia kunder som bedriver missbruksvård inom privat regi, samt privata företag som tillämpar slumpvisa drogtester i sina organisationer.

Via Prodias Analysportal erbjuds digital hantering av remisser, spårbarhet och provsvar. I Analysportalen finns utförlig information om hur proverna ska hanteras samt vilka analyser som ska beställas utifrån klientens behov. Genom att använda Analysportalen istället för pappersremisser minskar risken för felbeställningar samt kan mer adekvat hantering upprätthållas, vilket resulterar i besparingar för såväl ekonomi som miljön. I Analysportalen finns även instruktionsfilmer och nedladdningsbara provtagningsinstruktioner att tillgå. Analysportalen erbjuder säker inloggning med SITHS-kort och Bank-ID.

Integrationen mellan Prodias analysportal och Cambio COSMIC möjliggöra att provsvar på labortatorieanlyser landar in och blir tillgängliga direkt i patientjournalen utan att behöva logga in i ett separat system.

Genom att använda Prodias integration mot Cambio COSMIC effektiviseras arbetsflödet för provsvarshantering och bidrar med tidsbesparing för vårdpersonalen. Med mindre manuell handpåläggning minskar också risken för fel i hanteringen av provsvar, vilket är en kvalitetssäkrande åtgärd.
Läs mer på prodia.se

Zymego – Fyller avbokade tider, kortar vårdköer och förenklar vardagen

Zymego fyller tomma tider som annars skulle gå förlorade. Ett kraftfullt verktyg för vårdgivare som vill säga hej då till tomma tider och minska administrationen för personalen. Med Zymego kan patienterna själva boka, omboka och avboka tider när behovet uppstår. Ni arbetar som vanligt i Cosmic och Zymego arbetar tyst i bakgrunden. Slipp bokningssamtal och få mer tid till att ge vård.

Zymego används idag inom specialistvården, primärvården och tandvården.

Zymego använder intelligent automation för att fylla avbokade tider med patienter som vill ha kortare väntetid. På så sätt säkerställer vi att alla tider utnyttjas och att resurser inte går till spillo. För patienter innebär det en möjlighet att få en tidigare tid, och med Zymego kan de även hantera sina bokningar utan att belasta personalen. Allt sker digitalt och är tillgängligt dygnet runt, vilket minskar administrativa samtal och ger patienter större kontroll över sin vård.

Zymego är integrerat med Cosmic vilket möjliggör automatiserad bokningshantering utan manuell handpåläggning. Patienter får erbjudanden om tidigare tider via sms eller e-post – utan att personalen behöver lyfta ett finger. Zymego kräver ingen utbildning av personal och sköter sig själv medan ni arbetar som vanligt i Cosmic. Ett sömlöst bokningsflöde som fyller tider automatiskt och frigör tid för vårdpersonalen.

Zymego hjälper vårdgivare att säkerställa att alla resurser utnyttjas effektivt. Vårdpersonal slipper fylla sena återbud manuellt samtidigt som antalet bokningssamtal minskar. För patienten kan en tidigare tid vara helt avgörande. En heltäckande bokningslösning innebär dessutom en större flexibilitet – att själv kunna välja en tid som passar sparar tid både för patienten och vårdpersonalen.
Läs mer på zymego.com

Platform24 – En sammanhängande vårdresa, från första kontakt till uppföljning

Platform24 erbjuder lösningar för integrerad vård med en digital plattform för bland annat digital triage till rätt vårdnivå, egenmonitorering, vårdplaner och integrationer till nationella e-tjänster samt journalsystem. Platform24 används av majoriteten av Sveriges regioner, privata vårdgivare och försäkringsbolag.

Platform24 är en digital plattform som används för att hantera både akut och planerad vård – från första kontakt till avslutat ärende. Plattformen omfattar lösningar för medicinsk triagering till rätt vård, digitala vårdmöten, egenmonitorering vid kroniska sjukdomar eller längre vårdbehov samt episodiska vårdplaner för till exempel elektiv vård. Lösningen samlar hela flödet i ett och samma gränssnitt både för vårdpersonal och patienter.

Integrationen mellan Platform24 och Cosmic möjliggör att journalanteckningar kan skrivas och signeras direkt i Platform24, där det digitala besöket genomförs. Genom ett enkelt knapptryck i Platform24 exporteras anteckningen, tillsammans med eventuell diagnoskod, direkt in på rätt patient i Cosmic. Vårdpersonalen behöver inte längre klippa och klistra anteckningar från ett separat system till Cosmic. Utöver enkelheten och effektiviteten ökar patientsäkerheten då personalen inte behöver arbeta i flera olika system med risken att viktig information saknas i journalanteckning och/eller att anteckningen hamnar på fel patient

Genom att automatisera delar av patientresan och samla relevant information innan vårdmötet, frigör Platform24 tid för vårdgivaren men ökar också tillgängligheten för patienten. Plattformen ger också möjlighet att styra vårdutbudet dit behoven är som störst. Vårdgivare som använder Platform24:s egenmonitorering har sett att patienterna har mindre behov av fysiska besök och känner sig tryggare. Integrationen med Cosmic förbättrar ytterligare effektiviseringen och automatiseringen som Platform24 bidrar med.
Läs mer på platform24

ÖGONREMISS.SE – Elektroniska remisser från Optiker

Idag skickas remisser från optiker via brev eller fax till vården vilket skapar en hög grad administrativ börda för sjukvården, samt en stor osäkerhet för patienten då remissinformationen registreras manuellt i COSMIC. Genom Ögonremiss.se minskar administrationen i sjukvården samtidigt som patientsäkerheten ökar väsentligt.

Ögonremiss.se är en tjänst utvecklad i syfte att ge optiker en möjlighet att på ett enkelt och säkert sätt registrera samt skicka remisser elektronisk till sjukvården, samtidigt som sjukvården får möjlighet att ta emot remisser på ett automatiskt, säkert och strukturerat sätt i COSMIC.

Optikern registrerar sin remissinformation i den web-baserade tjänsten varefter den skickas elektronisk och registreras automatiskt som en inkommande remiss i COSMIC. Remissen hanteras därefter av sjukvården på samma sätt som andra elektroniskt inkommande remisser. Sjukvården styr själv vilka optiker som ges möjlighet att skicka remisser vilket ger en hög grad av säkerhet.

I och med ett remissen hanteras som en elektronisk remiss i COSMIC kan patienten följa status på remissen genom tjänsten 1177.
Läs mer på ögonremiss.se

Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.